Verksamhetsidé Reggio Emilia
Ateljékultur
Mellan pedagoger, barn och familjer sker ett utbyte av tankar och erfarenheter med syfte av att i samverkan lära av varandra i interaktion och ömsesidig respekt. Ateljékultur på Framtidsfolket är ett förhållningssätt där barn möts i kreativa processer, egna och tillsammans med andra. Genom att pedagogerna är intresserade och öppna för barns kreativitet och fantasi så utvecklas goda relationer.
Språk
Språk, kommunikation och identitetsutveckling hänger nära samman och är avgörande i byggandet av den demokratiska värdegemenskapen. I vardagen, genom meningsfulla, förståeliga sammanhang, lär barnen sig nya ord och begrepp. Pedagogerna är språkliga förebilder som upprätthåller dialogen och leken genom att bekräfta och utmana språkandet. Leken är en viktig språkutvecklare som även ger möjlighet till argumenterande och förhandlande. På förskolorna möter barnen kontinuerligt planerade boksamtal genom högläsning. Vid olika mötesplatser erbjuds barnen en variation av litteratur.


Processinriktat arbetssätt
Ett processinriktat arbetssätt förutsätter att vi pedagoger med vår närvaro är lyhörda och fångar upp det barnen intresserar sig för. Barnens intressen blir drivande i de planerade aktiviteterna där pedagogerna knyter in Läroplanens olika delar i undervisningen. Genom processtavlorna synliggör och märkvärdig gör pedagogerna barnens tankar, teorier och hypoteser. I leken får barnen tid att utforska, reflektera med andra, tänka och pröva om. Pedagogisk dokumentation är motorn i dessa processer där vi pedagogerna reflekterar, analyserar och gör tolkningar av barns erfarenheter och lärprocesser.
Miljö och material
100 språklighet, ett begrepp som beskriver vikten av att få möjlighet att göra på många olika sätt. På Framtidsfolket har vi skapat en lärmiljö med många mötesplatser som bjuder in till dialog. Platser som är tillåtande, tillgängliga och tydliga för barnen. Vi ger barnen tillgång till material av god kvalitet för att uppmana till kreativitet och ett lustfyllt lärande. Materialet är placerat så att barnen kan välja och kombinera det på många olika och oväntade sätt utifrån kompetenser och det som barnen förundras över.